Kommunikasjonsrådgiver

  • Offentlig administrasjon
  • 3 uker siden
  • Oslo

Stillingen

  • icon
    Antall stillinger 1 Stilling(er)

Stillingsbeskrivelse

Vil du bli en del av vårt kommunikasjonsteam?

Kommunikasjonsrådgiver

Om stillingen

Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) trenger en dyktig kommunikasjonsrådgiver til et ettårig vikariat i Kommunikasjonsenheten.

  • Hvordan skal vi inkludere flere unge i arbeidslivet?
  • Hvordan skal vi inkludere flere innvandrere i samfunnet?
  • Hvordan skal vi fange opp dem som faller utenfor og hjelpe dem tilbake i arbeidsliv og samfunnsliv?

Mange av de store utfordringene det norske samfunnet står overfor hører hjemme i Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Det er hit mediene ringer når de jobber med de store sakene og de vanskelige debattene. Nå har vi et ledig vikariat for en kommunikasjonsrådgiver som er engasjert i disse utfordringene og disse debattene.

Kanskje jobber du allerede i et departement eller direktorat og ønsker en forandring? Eller kanskje er du ganske ny som kommunikasjonsrådgiver og ønsker deg erfaring fra et departement?

Arbeidsområde

Hos oss kommer du til å jobbe tett med både politisk ledelse og fagavdelingene Du skal få frem den sittende regjeringens politikk, håndtere pressehenvendelser og forberede intervjuer og debatter. Det er viktig at du har god forståelse for hvordan mediene jobber og at du evner å gjøre kompliserte saker forståelige gjennom klart språk. Du må kunne levere på et høyt og presist nivå også når tiden er knapp.

Dette blir oppgavene dine:

  • Finne ut hvordan og hvor politisk ledelse kan profilere regjeringens politikk.
  • Hjelpe journalister som tar kontakt på en rask og profesjonell måte.
  • Gi råd til politisk ledelse om hvordan de kan nå ut med budskapet sitt.
  • Skrive pressemeldinger og nyhetssaker til regjeringen.no.
  • Skrive utkast til innlegg og kronikker for politisk ledelse.
  • Lage kommunikasjonsstrategier og følge dem opp. Forberede og delta på statsrådens reiser og arrangementer.

I tillegg ønsker vi å tilpasse arbeidsoppgaver utover dette til dine interesser, evner og erfaringer.

Du vil inngå i seksjonens pressevaktordning som omfatter noe helge- og kveldsarbeid. Dette kompenseres gjennom et eget vakttillegg.

Hva slags bakgrunn har du?

Du må ha:

  • 3-5 års relevant utdanning innen for eksempel kommunikasjon eller journalistikk. Relevant erfaring kan kompensere for noe av utdanningskravet.
  • Svært god skriftlig og muntlig formuleringsevne.
  • For stilling som rådgiver eller seniorrådgiver må du ha erfaring fra media eller som kommunikasjonsrådgiver, gjerne fra departement eller direktorat.

Andre vilkår:

  • Alle søkere må laste opp vitnemål og attester. Bruk gjerne vitnemålsportalen.
  • Den som tilsettes, må kunne autoriseres for behandling av informasjon gradert Hemmelig etter sikkerhetsloven.
  • Vi benytter oss av Semac bakgrunnssjekk i utvalgte rekrutteringsprosesser.

Hvem ser vi etter?

Vi ser etter deg:

  • Som trives med varierte og litt uforutsigbare arbeidsdager.
  • Som både kan håndtere saker som haster og jobbe langsiktig.
  • Som har godt humør og er fleksibel.

Hva får du hos oss?

  • Du blir en del av et sterkt fagmiljø med engasjerte og hyggelige kolleger. Du får jobbe i skjæringspunktet mellom politikk, fag og kommunikasjon. Du jobber tett på politisk ledelse og politiske beslutninger. Arbeidsdagen er variert og spennende.
  • Lønn vil ligge mellom 524.700 og 845.900 kroner (lønnstrinn 53-79) avhengig av kvalifikasjonene dine. Er du spesielt godt kvalifisert til stillingen, kan høyere lønn vurderes.
  • Om du blir tilsatt som førstekonsulent, rådgiver eller seniorrådgiver avhenger av kvalifikasjonene og erfaringen din.
  • Som ansatt i staten får du blant annet fleksitid, sommertid og pensjons- og forsikringsordning gjennom Statens pensjonskasse som også har et av markedets billigste boliglån.
  • Du får også mulighet til å trene i arbeidstiden.

Les dette før du søker

  • Mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
  • Du kan be om å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
  • Arbeidsspråket er norsk.

Om arbeidsgiveren

Arbeids- og inkluderingsdepartementet har ansvaret for arbeidsmarkedspolitikken, inntektspolitiske spørsmål, arbeidsrett, arbeidsmiljø og sikkerhet, inkluderingspolitikken, pensjonspolitikken og velferdspolitikken.
Departementet forvalter rundt en tredjedel av statsbudsjettet. Vi er om lag 250 ansatte fordelt på syv avdelinger, i tillegg til kommunikasjonsenheten.
Kommunikasjonsenheten har ansvaret for departementets kommunikasjonsstrategi, informasjonstiltak og mediehåndtering. Seksjonen gir råd til ledelsen i kommunikasjonsspørsmål, og arbeider tett opp mot politisk ledelse og departementets avdelinger.
  • Sektor:Offentlig
  • Sted:Akersgata 64, 0180 Oslo
  • Bransje:Offentlig administrasjon
  • Stillingsfunksjon:Jurist
motta ledige jobber på epost

Få e-postvarsling

Uploading