Fast stilling med økonomioppfølging og Statens fiskefond

  • Annet, Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
  • 2 uker siden
  • Trøndelag

Stillingen

  • icon
    Antall stillinger 1 Stilling(er)

Stillingsbeskrivelse

Har du lyst på administrative oppgaver for å ta vare på laks, sjøørret og sjørøye?

Du vil ha en sentral rolle som administrativ støtte for seksjonsleder og medarbeiderne på seksjonen og være bindeleddet mellom fiskeseksjonen (https://www.miljodirektoratet.no/om-oss/miljodirektoratets-organisasjon/vann–og-kunnskapsavdelingen/fisk/)og relevante deler organisasjons- og digitaliseringsavdelingen.

Du vil ha en viktig rolle i arbeidet med å utføre og til dels koordinere seksjonens arbeid med økonomistyring og rapportering og andre administrative oppgaver, samt ha fagansvar for fiskeravgiften.

Fiskeseksjonen er en av fem seksjoner i vann- og kunnskapsavdelingen (https://www.miljodirektoratet.no/om-oss/miljodirektoratets-organisasjon/vann–og-kunnskapsavdelingen/). Vi har ansvaret for forvaltning av laks, sjøørret og sjørøye og innlandsfisk etter lakse- og innlandsfiskeloven og naturmangfoldloven, og for å følge opp naturforvaltningsvilkår i regulerte vassdrag etter vassdragslovgivningen. Vi jobber også med å følge opp vannforskriften og revisjons- og konsesjonssaker i regulerte vassdrag. Videre henter vi inn kunnskap, regulerer fiske, driver genbank, gjennomfører tiltak mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris og fremmede arter, og med problemstillinger knyttet til vill laksefisk versus påverknader fra fiskeoppdrett.

Seksjonen har 18 medarbeidere, med arbeidssted på Brattøra i Trondheim.

Stillingens hovedansvarsområder

  • økonomistyring: budsjettering, følge opp at bevilgning benyttes i samsvar med budsjett, følge opp avtaler og innkommende faktura, tildeling av midler til statsforvalteren, tilskuddsforvaltning og rapportering
  • Statens fiskefond: følge opp fiskeravgiften, herunder elektronisk betalingsløsning, henvendelser fra publikum, informasjon på nettsider, budsjettering og rapportering
  • andre administrative oppgaver: utføre, koordinere og tilrettelegge løpende oppgaver for seksjonen, planlegge samlinger
  • digitalisering av saksbehandling: være pådriver for å integrere saksbehandlingssystemer for søknader og søknadsbehandling

Kompetansekrav

Kvalifikasjoner

  • relevant utdanning på bachelornivå. Lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
  • god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk
  • gode digitale ferdigheter, og evne til å tilegne seg nye IT-systemer raskt
  • erfaring med økonomistyring og relevante styringssystemer og rutiner
  • det er ønskelig med erfaring fra offentlig forvaltning

Egenskaper

  • meget gode samarbeidsevner
  • løsningsorientert og serviceinnstilt
  • strukturert og kunne ta selvstendig ansvar for oppgavene dine
  • bidra til å bygge et godt arbeidsmiljø

Vi kommer til å legge vekt på hvordan du som person vil passe til stillingen.

Vi tilbyr

  • fast stilling som rådgiver/seniorrådgiver, med lønn fra kr. 560 000 til kr. 830 000 etter erfaring og kvalifikasjoner. Særskilt kvalifisert søkere kan vurderes noe høyere
  • utfordrende arbeidsoppgaver på et viktig samfunnsområde
  • gode muligheter for faglig og personlig utvikling
  • mulighet for avtale om hjemmekontor, per nå inntil to dager i uka
  • et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, inkludert trening i arbeidstida
  • fleksible arbeidstidsordninger og pensjons- og boliglånsordninger i Statens pensjonskasse (http://www.spk.no)

Har du spørsmål?

Kontaktperson for stillingen er seksjonsleder seksjonsleder Raoul Bierach på telefon 92 24 34 18, eller e-post raoul.bierach@miljodir.no og seniorrådgiver Marianne Reitaas på telefon 97 62 25 31, eller e-post marianne.olsen.reitaas@miljodir.no.

Send gjerne SMS og oppgi referanse 48-2025 VFI, så ringer vi deg opp igjen.

Generelle opplysninger

Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Du skriver søknaden på norsk, og legger ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.

Søkerlistene blir offentlige når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.

Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsdugnaden/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-0). Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.

Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen (https://www.miljodirektoratet.no/personvernerklaring/) vår.

Om arbeidsgiveren

Miljødirektoratet jobber for et rent og rikt miljø. Våre hovedoppgaver er å redusere klimagassutslipp, forvalte norsk natur og hindre forurensning.

Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene i Miljødirektoratet. Vi utvikler og følger opp regelverk, gir råd til Klima- og miljødepartementet, gjennomfører samfunnsøkonomiske analyser, overvåker og kartlegger arter, fører oppsyn og tilsyn, regulerer nasjonalparker og naturreservat. Noen oppgaver krever at ansatte med ulik fagkompetanse jobber sammen på tvers. På den måten sikrer vi størst mulig faglig tyngde i leveransene våre. Vi lærer av hverandre og utvikler oss internt. Andre arbeidsoppgaver krever selvstendig jobbing.

For å løse samfunnsoppdraget vårt på best mulig måte har vi behov for medarbeidere i alle aldere, med ulike fagkombinasjoner, kompetanse, livserfaringer og perspektiver. Er du kvalifisert til en ledig stilling, så oppfordrer vi deg til å søke!

Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet, og har om lag 730 faste ansatte ved kontorene våre i Trondheim og Oslo, og i Statens naturoppsyn (SNO) som er lokalisert 56 steder i landet.

Se alle ledige stillinger i Miljødirektoratet.

Nøkkelord

økonomstyring, digitalisering, fiskefond, fiskeavgift, budsjettering

Spørsmål om stillingen

  • Kontaktperson: Raoul Bierach
  • Stillingstittel: seksjonsleder
  • Mobil: 92 24 34 18
  • Kontaktperson: Marianne Reitaas
  • Stillingstittel: seniorrådgiver
  • Mobil: 97 62 25 31
motta ledige jobber på epost

Få e-postvarsling

Uploading